‘diversitats’, un nou programa d’igualtat en la diversitat

• Servei d'Informació i Dinamització - Blasco Ibáñez
  • 11 d’octubre de 2017

Imatge de la performance Tango queer; Jimena i Laura ballant un tango.
Imatge de la performance Tango queer.

La Universitat de València posa en marxa un programa d’igualtat en la diversitat que s’anomena ‘diversitats’, amb minúscula i en plural, amb la intenció de trencar amb la norma i la jerarquia i convidar a la pluralitat. La presentació de ‘diversitats’ als campus de la Universitat tindrà lloc dins del Festival de Benvinguda.

La realitat és un mosaic de diversitats. Des d’aquest convenciment, la Universitat de València, mitjançant el Servei d’Informació i Dinamització (Sedi) i amb el suport de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana, inicia aquest curs un nou programa d’igualtat en la diversitat. Amb un ventall divers d’activitats previstes com ara tallers, converses, ajudes, assessorament, etc., la Universitat pretén fomentar la diversitat entre la comunitat universitària en un sentit ampli del terme que inclou la diversitat afectivosexual i de gènere, l’etnicocultural, la religiosa i la familiar.

La presentació del programa tindrà lloc als campus dels Tarongers, de Blasco Ibáñez i de Burjassot-Paterna en el marc del Festival de Benvinguda de la Universitat de València els dies 17, 18 i 19 d’octubre, respectivament, amb les performances Tango queer, d’Olaya Aramo i Dafne Saldaña, i Pre-broken, de Juana Varela. La desconstrucció dels rols de gènere és l’eix vertebrador de la proposta Tango queer. La parella artística ballarà tres peces molt diferents tot buscant la visibilització de diverses combinacions de la performance de gènere més enllà dels criteris heteronormatius del tango i de la societat tradicional. Al seu torn, Pre-broken és un espectacle de dansa contemporània d’experimentació que vol trencar l’equilibri per a parlar a l’espectador dels sentiments reprimits i disfressats, de la ruptura i de la recerca d’un nou ressorgir vital.

diversitats continuarà incorporant-se, atesa la seua transversalitat, al programa de dinamització del voluntariat de la Universitat de València amb un taller de diversitat afectivosexual i de gènere. Aquesta formació teoricopractica tindrà una part més general, on es buscarà acostar l’estudiantat a la participació social i al voluntariat, i una de més específica, on es treballaran conceptes bàsics sobre diversitat sexual des de la perspectiva de gènere, s’aprofundirà en el procés de formació de les identitats sexuals i de gènere, especialment en la qüestió trans, i es contextualitzarà l’activisme del moviment LGTBI al País Valencià. En el taller participaran associacions i entitats que treballen en aquest àmbit i explicaran les seues accions.

La posada en marxa del programa diversitats coincideix amb l’Octubre trans, un mes de l’acció per a la despatologització de les identitats trans, i s’afegeix a diversos esdeveniments que s’han organitzat a la ciutat de València. La Universitat fa seua aquesta reivindicació pels drets de les persones trans que continuen patint discriminacions per la seua identitat de gènere. Aquesta discriminació és deguda, en moltes ocasions, al desconeixement de les realitats trans, per la qual cosa la sensibilització i la formació en aquest tema és un dels eixos del nou programa que enceta la institució universitària.

Performances als campus

Dimarts, 17 d’octubre, 13:30 h
Davant la Biblioteca d’Educació Maria Moliner
Campus dels Tarongers